Dit is het laatste wat je wil in deze turbulente tijden!
Dat je werkkrachten andere horizonten opzoeken!
Hoe hou jij je goede talenten aan boord?!!!
Ben je als bedrijf ook bezorgd over de instroom en uitstroom van je medewerkers?
Het is stilaan duidelijk dat beide stromingen op vandaag, je heel wat zorgen kunnen baren als zaakvoerder, Ceo of Hr.
En toch kan je het tij keren als je als bedrijf er een gepaste visie op nahoudt en durft in te zetten op een retentiebeleid.
Mensen blij en gemotiveerd aan boord houden is geen hocus pocus toverformule.
Nee het vraagt tijd. Samen met een gezonde portie inzicht, creativiteit, inlevings- en doorzettingsvermogen ga je met het hele management team ermee aan de slag.
Hieronder zetten we een aantal basisideeën neer, reeds uitgetest en goed bevonden door collega-bedrijven:
Onze generaties evolueren en dit is geen onbekende, we zijn er dagelijks mee vertrouwd in onze vriendenkringen en privésfeer en toch… We vergeten even enthousiast, constructief en inspirerend om te gaan in onze werksfeer met onze, nochtans heel zorgzaam uitgekozen, talenten. Na aanwerving eindigt je beleid niet. Het echte werk begint pas!
Bedrijven beginnen vaak met de meest tastbare zaken voor de medewerkers: het faciliteren op de werkvloer.
Je bent vandaag geen uitzondering meer als je nadenkt over aangename kantoorinrichting, gezonde tussendoortjes, lekkere koffie, pingpongtafel, flexibele werktijden of thuiswerk.
Dit draagt zeker en vast ook bij tot het verwachtingspatroon van de gemiddelde medewerker op vandaag.
En toch is het belangrijk ook mee te denken met de gemiddelde medewerker. Eerst en vooral, hoe kijkt hij of zij naar de leidinggevende. Wat vindt deze medewerker cruciaal om blijvend gemotiveerd aan de slag te gaan voor jouw bedrijf?
Het nieuwe leidinggeven neemt meer en meer een prominente plaats in het bedrijfsleven.
Management policies die angstculturen creëren. Of het hardhandig ingaan tegen de actuele stroming is misschien weggelegd voor de zalm, echter niet voor de Ceo van een hedendaags bedrijf. Het is belangrijk de vinger constant aan de pols houden. Peilen als medewerkers nog doordrongen zijn van hun doelstellingen. Nog op de juiste golflengte zitten met de bedrijfsverwachtingen. Evenzeer luisteren welke bekommernissen er sluimeren, welke middelen zij missen om de gewenste resultaten te behalen. Sla je dit in de wind, dan krijg je op termijn de rekening gepresenteerd.
Ondernemen is een tweerichtingsverkeer geworden waarin als het ware een stuk eigenaarschap gedeeld wordt.
De verantwoordelijkheden worden verdeeld, door meerdere partijen gedragen en dienen daarom ook duidelijker afgelijnd. Top down leiderschap wordt aanvaard zolang de basisstructuur duidelijk is en de directie trouw blijft aan de basiswaarden zoals vooropgesteld bij aanwerving. Medewerkers verwachten daarnaast inspraak, overleg, communicatie, zingeving. Dit alles samen met een fijne samenwerking met teamgenoten, binden jouw talenten aan je bedrijf. Wie vasthoudt aan oudere managementstructuren stoot mogelijks tegen nieuwe generaties aan. Zij komen nog langs, doch blijven niet lang op visite.
Meng ook je teams. Laat jongeren en ouderen met mekaar samenwerken.
Ouderen stellen loyaliteit vaak als norm terwijl jongeren meer zingeving zoeken en flexibiliteit. Deze verschillende ingesteldheden, ervaringen kunnen net heel complementair zijn binnen een team. Beiden hebben wat te bieden. Zorg dat beiden gemotiveerd blijven en detecteer tijdig wat minder vlot of gesmeerd loopt tussen medewerkers. Neem blinde vlekken weg.
Laat dit nieuwe tijdperk ook niet voorbij gaan zonder engagementen. Werken mag dan wel fun zijn, je engageert je ook als medewerker. Tegenover inspraak, flexibiliteit, talentontplooiing, leuke teamactiviteiten of andere compensaties die het bedrijfsleven aangenaam en motiverend maken, bouw je mee aan het bedrijf en draag je mee tot het realiseren van de vooropgestelde resultaten. Groeien in je job vraagt ook inzet, verantwoordelijkheid, gretigheid om bij te leren en te evolueren. Dan pas kan je een trapje hoger klimmen en bewijzen dat je nog meer in petto hebt.
Gedreven medewerkers hebben ook nood aan nieuwe input. Een training kan hen voeden om constructief mee aan de slag te gaan in het bedrijf. Kansen bieden, creëren aan diegene die ze graag nemen en zich willen inzetten voor een gezonde werksfeer en samenwerking.
Als bedrijf stel je jou met deze ingesteldheid open tot de arbeidsmarkt.
Je opent de deuren voor talent en je maakt het bedrijfsleven aangenamer en zinvoller.
Twee begrippen waar de nieuw aangekomen generaties vol verwachting naar uitkijken!
Dus ook in jouw bedrijf!
Grasmaand 2020
