Hoe schitteren met uw bedrijf?

Je hebt toch ook jouw goede voornemens voor het komende jaar in gedachten?
Je wil toch ook dat jouw bedrijf als een ster staat te schitteren in het bedrijfs-firmament?

Ben je nu CEO, HR manager, ploegbaas, of medewerker? Iedereen is bedachtzaam over de bloei en groei van het bedrijf. Elk vanuit zijn stoel of werkpost en met de nodige energie en goede intenties om brood op de planken te krijgen! Verzegel jouw gedachtengoed en zet ‘het neer op papier. Beschouw het als een contract met jezelf. Dit maakt het tastbaar en helpt de daad bij het woord te zetten.

Wij werden aangespoord om aan de alarmbel te trekken.
Bedrijven heel wat mooie opleidingstrajecten succesvol doorlopen op diverse bedrijfsvlakken. En toch is er één aspect, één vraag die telkens weer de kop komt opsteken. We konden dit niet ongemerkt aan ons voorbij laten gaan.

Het woord ‘communicatie’ is nog nooit zoveel gevallen als ooit.
Ofschoon we ermee geboren zijn en er dagelijks mee oefenen, blijven we binnen onze werkervaringen ermee worstelen. Bedrijven hebben processen en competenties naar een hoogstaand niveau weten te brengen. Er is één punt waarbij de evolutie minder evident is: communicatie.

Ons leven is doorspekt met ondersteunende communicatiemiddelen en we worden overspoeld met informatie.
En toch ervaren medewerkers goede communicatie als een gemis in hun bedrijf. Van boven naar onder, van onder naar boven, naast en met mekaar, het tekort en gemis neemt angstaanjagend toe. Mogelijks ligt de valkuil net in de hoeveelheid van mogelijkheden : we leren snel, vluchtig, verkort en ondoordacht reageren. Korte, krachtige, symbolen hebben de plaats ingenomen van een lang tijdloos gesprek, met stiltes en momenten om te luisteren naar de diepere bezorgdheden, bekommernissen, gedachtestroom. Communicatie wordt ook ingekort in ons economisch systeem : verkorte, bullet mails vervangen telefoons en 1 op 1 gesprekken, proces-obstructies worden weergegeven op technische apparatuur en verdringen menselijk contact. We kunnen nog even doorgaan…

En toch willen bedrijven net dat de medewerkers meer betrokken zijn, de leiders authentiek zijn, problemen spontaan gesignaleerd worden, creatieve oplossingen geboden worden voor de klant.
Kortom dat we open en spontaan communiceren met mekaar.

Laten we dit jaar het evenwicht herstellen
Het jaar van de communicatie op de agenda plaatsen.

Enkele kleine praktische ideeën om jullie op weg te helpen:
1. Stuur geen mail naar jouw collega maar loop even tot aan het bureau van jouw collega om de boodschap life te brengen
2. Wees oprecht nieuwsgierig wat er in hem of haar omgaat wanneer een medewerker s’ochtends nors jouw kantoor binnenstapt.
3. Probeer jouw ergernis positief te verwoorden en aan te kaarten met de leidinggevende als een verroeste gewoonte in een werkproces niks oplevert.
4. Voorzie een vijf minuten vergaderingen elke ochtend om iemand van het team aan het woord te laten en ‘iets’ te laten vertellen over zijn werk van de voorbije dag. Je zult versteld staan wat je van mekaar verneemt en hoe dit evenzeer verrijkend is voor werk en werkprocessen.
5. …/…..

Hoe je verder vorm geeft aan ‘communicatie’ in jouw bedrijf hangt af van jezelf en jouw creativiteit.
Begin bij jezelf
om de bedrijfscultuur een nieuwe wending te geven.

Onthoud dat gemis aan erkenning en motivatie de belangrijkste reden blijft om een bedrijf te verlaten. Wat is nu net de voedingsbodem van erkenning en motivatie? Juist! Communicatie!

Een communicatie tot fijne en betere samenwerking!
Succes dit jaar en de komende jaren!
We duimen mee!

Louwmaand 2018