Hoe medewerkers motiveren?

Gemotiveerde medewerkers EN enthousiaste klanten – 2 vliegen in één klap!?

Een magische toverformule waar elke bedrijfsleider van droomt?

We willen toch allemaal dat iedere medeweker gemotiveerd zijn dagtaak begint?
Dat onze klanten enthousiast verkondigen hoe goed zij onthaald worden in ons bedrijf?
Wist je dat motivatie van jouw medewerkers kan samenvloeien met
positieve verwondering door de klant?
Zo’n paradijselijke droom realiseren? Ja het kan!

Er zijn al heel veel vooronderzoeken gebeurd en evenveel vaststellingen geponeerd rond werkmotivatie.
We zijn het er intussen roerend over eens dat betrokken medewerkers meer gemotiveerd zijn. Motivatie stimuleert de werkvreugde. Maar hoe krijg je nu ‘betrokken medewerkers’?

Dit vraagt om een cultuurverandering binnen het bedrijf. Stimuleer verborgen verbeterpotentieel in de job en je doorbreekt gelatenheid en haalt continue verbetering uit het slop.

Veel medewerkers kennen hun job door en door en zien vaak sneller verbetermarge dan om het even welke andere medewerker of leidinggevende. Stimuleer het natuurlijk initiatief.

Waarom gebeurt dit nauwelijks nog, vragen veel bedrijfsleiders zich af?
Goede ideeën krijgen niet altijd de juiste voedingsbodem of creatief enthousiasme wordt snel met de grond gelijk gehaald. Erger nog, afgestraft.

Uiteraard is niet elk idee levensvatbaar. Toch komen uit een stuwdam van sprankelende ideeën, vaak eenvoudig inzetbare verbeteringsprocessen.

Heerst er een open mind rond verandering en verbetering dan worden medewerkers continu geprikkeld om actief mee te denken, te anticiperen op hindernissen. Zij doen spontaan, vaak onbewust, beroep op hun oplossingsgerichte gaven.

Permanent de focus houden op verbeteren of bijsturen om jouw klanten finaal positief te verrassen! Klanten krijgen een bijzondere aangename ervaring in jouw bedrijf en bij de medewerkers wordt de motivatie opgekrikt. Initiatief en verantwoordelijkheidszin worden aangesproken. Medewerkers krijgen nieuwe energie, nieuwe eigenwaarde en vertrouwen. En de klant! Hij wordt jouw grootste fan!.

De weg ernaar toe, gebeurt niet op één dag. Wees geduldig, bouw langzaam maar vastberaden aan deze cultuur. Pas ook de leidinggevende stijl aan en stimuleer jouw mensen tot participatief denken. Jouw team verlegt grenzen en geef hen de ruimte daartoe. Laat hen meekijken door de bril van de klant. Zich verplaatsen in de huid van de klant. Je zult versteld staan welke positieve golfbeweging je in gang zet.

Uiteraard zijn er nog een aantal belangrijke elementen die mee op het actieplan komen.
Meer daarover in onze volgende zomerblog. Succes alvast met stap één!

Be a reflection of
what you’d like to see in others!

    Chantal Claeys 4 mei 2018